Het echte werk!

23 december 2012 - Grand Turk, Turks- en Caicoseilanden

Lieve allemaal,

Ben inmiddels alweer meer dan 3 weken aan boord. Hoogste tijd voor een update!

Het gaat goed met mij. De tijd vliegt voorbij. Het leven op zee bevalt prima. Het leven is snel en er kan elk moment wat veranderen, dat maakt het juist zo interessant. Zo is het wel voorgekomen dat we een haven moesten cancellen vanwege het slechte weer of dat de immigratie/douane veel te laat aan boord komen waardoor de passagiers moeten wachten en niet van boord mogen (crew trouwens ook niet).

Deze week was mijn eerste echte week als PPO. Vanaf nu sta ik er alleen voor, wel met clerk en hulp van purser maar zonder mijn buddy. Zij is voor 1 week naar crew office om daar nog wat nieuwe dingen te leren en daarna gaat ze naar huis.

Mijn eerste clearance in Grand Turk ging goed, in de pocket dacht ik helaas ging het in San Juan, dinsdag minder goed. Kreeg een lijst in mijn handen geduwd van de douane met het verzoek deze mensen op te sporen. Was niet duidelijk of het om crew of passagiers ging. Uiteindelijk is het goed gekomen. Heeft even geduurd maar voor de volgende keer weet ik wat te doen en hoop ik dat het probleemloos gaat.

Eindelijk ook even San Juan in geweest., had helaas niet veel tijd omdat ik op tijd weer terug moet zijn. Een uur voor vertrek moet ik stand-by zijn. Voor het geval een passagier of crew member niet op tijd terug is. Het is nog niet voorgekomen sinds ik aan boord ben, ben benieuwd of dat zo blijft. Zou wel beter zijn voor mij, scheelt mij weer extra werk.

Het werk zelf bevalt heel goed. Het is een verantwoordelijke baan en uitdagend omdat er elk moment wat kan gebeuren waardoor alles kan worden. Een passagier die besluit om naar huis te gaan, terwijl je al een clearance hebt gehad die morgen of juist een medische ontscheping. Genoeg uitdaging al is het al een uitdaging op zich om alle werkzaamheden onder controle te hebben en te kunnen uitvoeren.

Doordat elke haven andere eisen stelt is het zo een enorme uitdaging om te zorgen dat je overzicht hebt welk papierwerk je in welke haven moet aanleveren. Denk je het net te weten is het de dag erna weer anders. Genoeg werk nog te doen dus, haha!

Heb me laten vertellen dat zodra je het een tijd doet het makkelijker gaat en je over het algemeen niet veel werk hebt omdat het elke week dezelfde havens zijn. Dat betekent dus dat ik over een aantal weken meer vrije tijd heb.

En dus ook meer mee maak om met jullie te delen!

Heel veel liefs uit de Caribbean!

1. Pap en mam:
    23 december 2012
    Die streep op je mouw heb je al wel verdiend xxx pa, ma, Anne en Dorien
  2. Jacqueline:
    24 december 2012
    Leuk om weer een berichtje te lezen..... wat een ervaring... wens je vanuit een miezerig Nederland in ieder geval fijne feestdagen!
    xxxxxxx
  3. Hans de Wolf:
    24 december 2012
    We lezen met veel plezier jouw leuke reisverslagen. Ga er mee door! Ik neem aan dat het schip intussen al aardig in de kerstsfeer is. Is het niet vreemd om rond het eind van het jaar in de volle zon te zitten? In ieder geval wensen we je fijne feestdagen. Guda & Hans
  4. Ingeborg:
    Lieve Marga,
    Heerlijk om weer even wat van je te horen. Goed om te horen dat het bevalt. En ja Kerst in zonnige sferen is echt wat anders dan hier in NL, regen regen regen. Dus geniet er volop van.
    Wij wensen jou hele fijne feestdagen en zijn benieuwd naar jouw Kerstbelevenissen.
    Ingeborg
  5. Sanne:
    24 december 2012
    Leuk verhaal!!! Fijne kerst Marga!!!! Dikke tut!
  6. Pietrick wiersma:
    24 december 2012
    Klinkt goed hoor! Heel veel plezier en vanuit Leeuwarden een fijne Kerst toegewenst! Pietrick Wiersma
  7. Ricardo, Renske, tygo en Jesse:
    1 januari 2013
    Lieve Marga,

De allerbeste wensen voor 2013 om te beginnen!
    Hoe was kerst en oudjaar op het schip?
    Ook dit verhaal is weer leuk om te lezen. Zo kunnen we ons ook een beter beeld vormen :-)

Knuffels, Ricardo, Renske en Tygo